Selecteer een pagina

Rond het einde van de jaren tachtig kwam sushi naar Nederland en sinds die tijd zijn er veel ontwikkelingen op het gebied van sushi geweest. Het all-you-can-eat-concept deed zijn intrede en sushi bestellen werd populair. De Japanse delicatesse werd vanwege de gedaalde prijs voor veel mensen beschikbaar en dit deed de vraag naar sushi alleen maar stijgen. In deze blog nemen we je mee op een trip door de geschiedenis en vertellen we je waarom dit eten zo populair is.

Een gouden product

Toen sushi zijn intrede deed in het Nederlandse gastronomische landschap was het nog een delicatesse, echt iets voor fijnproevers. In eerste instantie werd het gemaakt voor expats uit Japan die in Nederland werkzaam waren. De sushi werd elke dag vers geleverd in een lunch box. Zo was de sushi vers, iets waar Japanners een zeer hoog ontwikkelde smaak voor hebben. Later kreeg sushi voet aan de grond in luxe restaurants, zoals de sushibar van het Okurahotel in Amsterdam. We spreken dan over het einde van de jaren negentig.

Vanaf het jaar 2000 ontwikkeld sushi zich als een populair product wat de status van licht en gezond voedsel. In deze tijd ruilen mensen in de Nederlandse upperclass op feestjes de traditionele snacks als de kroket of bitterbal in voor de Japanse delicatesse. Trendzetters op TV en andere media zorgen voor een popularisering van sushi, waardoor de commercie het op pakt en het gerecht mainstream wordt.

Kwaliteit versus kwantiteit

Een product waar veel vraag naar is, moet op een snelle manier gemaakt worden. Dan kan het gebeuren dat de kwaliteit daalt. Sushifabrieken verzorgen de toevoer van sushi naar de supermarktschappen. Een Japanner zou deze producten geen sushi noemen en de sushikenner uit Nederland proeft ook echt wel het verschil tussen sushi van het restaurant en de sushi uit de supermarkt. Ook tussen de restaurants zit veel verschil. Dat is een kwestie van uitproberen. In de regel is het zo, dat een restaurant dat gerund wordt door Japanners vaak de beste kwaliteit sushi heeft, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen op deze regel. Bovendien is het een kwestie van smaak en wat je ervaringen zijn met sushi. De prijs-kwaliteitverhouding is eveneens een belangrijke factor. Want hoeveel wil je uitgeven aan je eten en wanneer is de kwaliteit voor jou prima? Het kan namelijk altijd duurder en beter. De betere sushiketens (all-you-can-eat-restaurants ) gaan echt voor kwaliteit, want de Nederlander heeft haarfijn in de gaten wat goede sushi is en welke niet.

Wat maakt slechte sushi?

Wil je snel kunnen zien of sushi slecht is, dan kun je met deze tips goed uit de voeten:

  • De vis ruik je
  • De rijst is droog
  • Vlees en vis zijn taai
  • Er wordt te veel saus gebruik

Conclusie

Sushi begon zo’n 31 jaar geleden als een high-end product, werd in de jaren daarna mega populair en daalde door de enorme vraag in kwaliteit. Nu de Nederlander meer weet over sushi en een betere smaak ontwikkeld heeft voor dit product, ligt de focus bij de betere restaurants op de kwaliteit. Sushi is here to stay.

Meer ontdekken?

Op onze site geven we je praktische tips voor living, food en lifestyle. Het is ontzettend leuk om eens even rond te neuzen tussen onze artikelen. Zo vind je er tips voor uitjes en de leukste plekken in Amsterdam.